Ett inlägg om marknadsundersökning

Vi har länge valt att inte ta vid mitt privatliv i den här bloggen. Med ”Vi” syftar jag på både er och jag själv. Det är som en tyst överenskommelse i vilken vi håller oss till ämnet – dvs ämnet som talas om i bloggen – och inte talar så mycket om det som kretsar utanför den. Det har fungerat väl fram till nyligen då jag bröt kontraktet. Nu låter jag egentligen bara dammluckorna stå öppna så får vi se vari vi landar.

Idag kommer jag att berätta om en tid för väldigt länge sedan. Det var nämligen en tid då jag arbetade med marknadsundersökning. Har ni hört? Nej, det har ni ju förstås inte eftersom jag inte talat om det för er förut. Det kan förstås finnas en och annan gammal vän som känt till min bakgrund inom marknadsundersökning. Förutom detta ser jag det som närmast omöjligt att detta skulle kännas till av den breda massan. När detta skrivs, om marknadsundersökning, utgår jag alltså ifrån att ingen känner till berättelsen.

Jag var verksam inom marknadsundersökning i internets gryning. Det måste ha varit 94-95 någon gång. Jag och mina kollegor var kluvna kring huruvida vi skulle ge oss på denna nya ”trend”. Många varnade oss att satsa för mycket på marknadsundersökning på nätet. Vissa av dessa var ägare av företaget på vilket vi arbetade. Andra sa ”Kör för fan!” och det slutade med att det var där våra öron hörde bäst. Vi blev ett av de första företag i Sverige och Norden att utföra marknadsundersökningar online.

Vad som var viktigt på den tiden var förstås att ta vår marknadsundersökning för vad den var. Demografibredden var inte klockren. Detta berodde på att folk som använde internet i regel var de unga och/eller välutbildade. Nej, för att täcka en bredare massa, ett bredare spektrum, så var man tvungen att göra båda. Analog och internetbaserad marknadsundersökning. Det var receptet. 

Sedan utvecklades både vi själva, våra marknadsundersökningar, internet och hela jävla världen. Vi kunde ta kliv i alla riktningar och det kändes både läskigt och läskande på samma gång. Vår marknadsundersökning blev bättre. Den kunde användas i bredare kontexter, och i fler sammanhang. De sa mer, helt enkelt. Marknadsundersökning kom närmare folket, det engagerade.

Nu måste jag kila iväg på en lunch men snart kommer jag tillbaka och skriver ytterligare ett inlägg om marknadsundersökning. Det känns som att jag inte har sagt allt jag vill.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *